Пројектна иницијатива „Унапређење туризма у функцији руралног и регионалног развоја на територији мачванског и колубарског округа“ идентификована је путем консултативног процеса који је спроведен кроз институционални оквир РРА Лозница и то кроз састанке спроведене са заинтересованим странама у неколико сектора: јавни сектор (представници туристичких организација партнерских општина ), пољопривреда (регистрована пољопривредна газдинства, произвођачи хране, удружења пољопривредника, удружење жена, бициклистичка удружења), заштита животне средине, као и друге јавне службе од интереса. Кроз процес идентификације Пројектне иницијативе консултовани су национални развојни документи који третирају питања руралног и регионалног развоја, као што су: Стратегија развоја туризма Републике Србије, Национални програм за пољопривреду и рурални развој Републике Србије 2015 – 2020, Национална стратегија одрживог развоја Србије, Стратегија пољопривреде и руралног развоја републике Србије за период 2014-2024., Национална стратегија за младе и Стратегија за побољшање положаја жена и унапређивање родне равноправности, Национални приоритети за међународну помоћ за период 2014-2017. Током процеса идентификације Пројектне иницијативе подразумевано је уважавање приоритета ПРРРС СДЦ програма, на начин да предложена иницијатива успоставља функционални територијални развој, подстиче ендогени развој и превазилази административне границе, омогућује широка партнерства и партиципативност заинтересованих страна, могућност примене иновација и технолошког развоја, увећава регионалну конкурентност, атрактивност за страна и домаћа улагања, већу запошљивост, могућност финансирања од стране ЕУ у каснијим фазама реализације, очување природних ресусрса и позитиван утицај на животну средину, оснаживање утицаја и активности страна које учествују, као и утицај иницијативе на родну равноправност и положај младих.
Циљеви
Општи циљ иницијативе се свакако односи на постављање чврстих темеља за даљи развој туризма и стварање позитивне климе за сарадњу на нивоу регије, односно формирање функционалног региона, што ће између осталог, имплицирати много веће могућности за добијање средстава за пројекте из ЕУ фондова у наредном периоду. Само партнерство је иновативно у смислу да су први пут на овакав начин различите категорије учесника окупљене на овом простору препознајућиопшти интерес од заједничке сарадње и свесни су да свако својим уделом у иницијативни може значајно да допринесе да се формира јединствен и препознатљив производ који ће брендирати регион.
У својој реализацији, иницијатива подразумева неколико специфичних циљева:
1.Формирање заједничког туристичког производа :
-Унапређење понуде манифестација у регији
– Усаглашавање календара манифестација да би се избегло преклапње (партнерство, не конкуренција)
– Заједничка туристичка понуда у области: спортско рекреативног , верског,културно-историјског, здравстевног, сеоског, излетничког туризма
– Унапређење садржаја
2. Маркетинг туристичке дестинације на основу формираног туристичког производа
-Обједињен промотивни материјал (проспекти, брошуре, водичи, информатори, мапе, разгледнице и сл)
-Календар манифестација регије-Снимање туристицких филмова и репортажа
-Заједнички наступи на сајмовима у земљи и иностранству
-Бренд (специфичан производ,сувенир и сл.) регије
-Заједничка реклама и истицање догађаја у регији
3. Обука и едукација
– Организовање обука за младе људе који желе да се баве руралним развојем, стављајући акценат на развој сеоског туризма као једног од приоритета руралног развоја
– Примери добре праксе удружења женског предузетништва осталим женским удружењима, а посебно младим женама које треба да наследе израду традиционалних предмета и ручних радова
– Обука за старе занате, сувенире и домаћу радиност (плетење, ткање, вез…)
-Лиценцирање туристичких водича
-Радионице, семинари, округли столови
-Студијска путовања
-Доквалификације
-Специјализације за одређене области туризма и сл.
4. Партнерство приватног и јавног сектора
– Заједнички наступи на сајмовима, турстичким берзама
– Организовање округлих столова , јавних расправа и трибина, акција и сл.
– Интензивнија сарадња – сарадње између туристичких организација и туристичких агенција и удружења.
Реализацијом наведених циљева створиће се услови за повезивање актера у туризму на територији Мачванског и Колубарског округа, а самим тим долази и до унапређења туристичког тржишта. Увећан туристички промет ће омогућити нова улагања у туристичку инфраструктуру ( смештајни капацитети – хотели, мотели, домаћинства и сл.) и отварање нових радних места.
5.Унапређење положаја младих и жена у руралним подручјима
Иницијатива пружа активну подршку у реализацији активности младих, предузимању иницијативе и њиховом смисленом укључивању у процесе доношења и спровођења одлука, које доприносе личном и друштвеном развоју, успостављању система ефикасне сарадње и партнерства са женским и омладинским групама и цивилним друштвом.
Према статистичким подацима, чињеницама и информацијама прикупљеним из истраживања, студијама и анализама, извештајима органа државне управе, извештајима међународних уговорних тела, постоји јанса забринутост због неједнакости између жена у граду и жена на селу у погледу животног стандарда и запослености, поготово старијих жена, као и чињенице да постоји дискриминација жена на селу у приступу имовини услед традиционалних и друштвених образаца. Нажалост, економски и креативни потенцијал жена на селу није довољно искоришћен, док су оне саме изложене високом степену економске, физичке и социјалне несигурности.
Овај специфични циљ иницијативе, у више тачака се поклапа Стратегијом родне равноправности и Националном стратегијом за младе. Заинтересованост за учешћем у иницијативи и креирању функционалне платформе за сарадњу, указује на рефлексију кроз број укључених у иницијативу из ове две категорије. Кроз циљеве иницијативе препознат је допринос положају младих и жена, као и нови концепт функционалног просторног повезивања. Активно учешће у формирању иницијативе и дефинисању циљева јасно се уочава кроз листе присутности са састанака и радионица и фотографије.
Кључна улога је у активном учешћу жена и младих који су од самог почетка препознали њихову улогу у иницијативи и дају значајан допринос квалитету и равномерном регионалном развоју. Млади људи значајно могу да допринесу својим радом и препознајући свој интерес да остану на породичним имањима у руралним срединама, свесни да од њих самих зависи креирање производа и понуде у сеоском туризму. Плански и организовано вођење домаћинства може да буде и те како значајан извор прихода за младе људе, а тиме се и задржавају у руралним срединама. Жене су веома активне кроз различита удружења женског предузетништва. Њиохов рад се огледа у производњи атрактивних предмета домаће радиности, као и у спремању традиоционалних специјалитета, што им омогућава значајан извор прихода са једне стране, а чува и негује традицију нашег краја са друге стране. У оквиру иницијативе су два искључиво женска предузетништва, који, као пример добре праксе, могу да послуже осталим неактивним удружењима да се „пробуде“ и узму значајно учешће у даљим активностима.
Ова иницијатива око себе окупља 33 партнера.